انواع کامیون و بارگیر
الف: بار محوری
حداکثر فشار وارد از محورهای وسایل نقلیه بر سطح راه نباید از حدود ذیل تجاوز نماید:
۱- محور راهنما(دوچرخ)…………۸تن (هشت تن)
۲- محور منفرد(چهار چرخ)………۱۳تن (سیزده تن)
۳- محور زوج(هشت چرخ)………..۲۲تن (بیست و دو تن)
۴- محور تریوله ………………….۲۴تن ( بیست و چهار تن)
ب: وزن مجاز کامیونها
۱- کامیون دو محور (شش چرخ)…………۲۰ تن (بیست تن)
۲- کامیون سه محور (ده چرخ) ………….. ۲۸تن (بیست و هشت تن)
تبصره: وزن مجاز سایر کامیونهای مشمول این بند به شرح جدول شماره ۱ پیوست می باشد.
ج: وزن مجاز وسایل نقلیه مفصل دار
۱- ج:تریلیها(کشنده + نیمه یدک، بارگیر مستقیما بوسیله چرخ پنجم به کشنده متصل است)
- تریلی چهار محور چهارده چرخ …۳۴تن(سی و چهارتن)(فاصله بین دو محور عقب تریلر کمتر از ۲ متر)
- تریلی چهار محور چهارده چرخ…۳۸تن(سی و هشت تن)(فاصله بین دو محور عقب تریلر بیشتر از ۲ متر)
- تریلی پنج محور دوازده چرخ …..۴۲تن(چهل و دو تن)
- تریلی پنچ محور هیجده چرخ ……۴۴ تن(چهل و چهار تن)
- تریلی شش محور شانزده چرخ….۴۴ تن(چهل و چهار تن)
۲- ج:کامیون با یدک(بارگیر بطور غیر مستقیم بوسیله مالبند و قفل و پین به کامیون متصل می شود)
۱- کامیون دو محور شش چرخ با یدک دو محور شش چرخ…..۳۳تن(سی و سه تن)
۲- کامیون دو محور شش چرخ با یدک سه محور ده چرخ…….۳۵تن(سی و پنج تن)
۳- کامیون سه محور ده چرخ با یدک دو محور شش چرخ…….۴۰تن(چهل تن)
۴- کامیون سه محور ده چرخ با یدک سه محور ده چرخ……….۴۲تن(چهل و دو تن)
تبصره ۱:وزن مجاز سایر وسایل نقلیه مفصلدار مشمول این بند به شرح جداول ۲ و ۳ پیوست می باشد.
تبصره۲:در هر صورت حداکثر وزن کامیون و وسایل نقلیه مفصلدار با بار نباید از میزان مندرج در کارت مشخصات آن تجاوز نماید.
ضمنا جدول شماره ۴ پیوست به جدول ۳ مندج در ماده ۱۲ فصل سوم دستورالعمل جابجایی محصولات ترافیکی در راههای کشور موضوع تبصره ۴ بند “د” مقررات حمل و نقل بار در راههای (اصلاحی به موجب ابلاغیه شماره ۱۱/۱۵۹۶ مورخ ۲/۲/۸۳) اضافه می گردد.
سرپرست وزارت راه و ترابری: علی نیکزاد
تاریخ نامه:۰۱/۱۲/۸۹
شماره نامه:۱۵۰۸۰۷/۱۱
================================
محموله های ترافیکی
محموله هایی مشمول طرح ترافیک می شوند که از نظر حجمی و وزنی بزرگتر از حد استاندارد باشند .
طول کل : بیشتر از ۵۰/۱۶ متر
عرض محموله : بیشتر از ۶۰/۲ متر
ارتفاع کل از کف زمین تا انتهای بار : ۵۰/۴
معمولاً برای حمل محموله هایی که حجمشان بسیار بزرگتر از حد استاندارد باشد از خودروهای سواری برای اسکورت کشنده در نظر گرفته می شود .
کامیون اطاقدار ۶ چرخ
این نوع کامیون برای جابجا کردن محموله هایی با حجم و وزنی بزرگتر از خاور ۹۱۱ استفاده می شود.
طول اطاق خودرو : ۸۰/۵ ای ۶ متر
عرض اطاق خودرو : ۲۰/۲ متر
ظرفیت وزنی خودرو : تا سقف ۱۰ تن
توجه داشته باشید که محموله مورد نظر شما باید حدود ۲ سانتی متر از دیواره های اطاق خودرو کوچکتر باشد.
کامیون اطاقدار ۱۰ چرخ
این نوع کامیون برای جابجا کردن محموله هایی با حجم و وزنی بزرگتر از ظرفیت کامیون اطاقدار ۶ چرخ استفاده می شود.
طول اطاق خودرو : ۸۰/۶ الی ۷ متر
عرض اطاق خودرو : ۲۵/۲ متر
ظرفیت وزنی خودرو : تا سقف ۱۵ تن
توجه داشته باشید که محموله مورد نظر شما باید حدود ۲ سانتی متر از دیواره های اطاق خودرو کوچکتر باشد.
بغلدار چادری
این دستگاه همانطور که از اسمش پیداست برای حمل محموله های ترانزیتی (بسته بندی شده) و محموله هایی که حجم بالایی ندارند به کار می رود. (برخلاف تریلی کفی(
ابعاد و ظرفیتها :
طول : ۱۲ ال ۶۰/۱۳ متر
عرض : ۵۰/۲ متر
ارتفاع از سطح زمین تا سر چادر : ۶۰/۲ تا ۸۵/۲ متر
ظرفیت حمل بار : ۲۲ تن
جامبو
البته ترانزیت های دیگری هم استفاده می شوند که جامبو نام دارند .
جامبوها بزرگترین ترانزیت ها هستند .
طول بارگیر آنها کمتر از ۶۰/۱۳ متر نیست .
کمرشکن ها
کمرشکن ها توانایی حمل بار بیشتری نسبت به تریلی ها دارند و به همین دلیل معمولاً برای حمل محموله های حجیم و سنگین استفاده می شود (ترافیکی(
ما ابعاد و ظرفیت آنها را در اختیار شما قرار داده ایم .
کمرشکن ۲ محور (با محورهای کشنده جمعاً ۵ محور) :
وزن کل کشنده و دنباله : ۱۶ تن
ظرفیت حمل : ۲۴ تن
جمع وزن کشنده با بار : ۴۰ تن
طول بار خور (کف) : ۸ الی ۹ متر
طول کل (کشنده و دنباله) : ۵/۱۶ متر
عرض : ۶۰/۲ متر
کمرشکن ۴ محور (با محورهای کشنده جمعاً ۷ محور) :
وزن کل کشنده و کف : ۲۴ تن
ظرفیت حمل : ۳۸ تن
جمع وزن کشنده با بار : ۶۲ تن
طول بار خور (کف) : ۱۱ الی ۱۲ متر
طول کل (کشنده و دنباله) : ۲۰ متر
عرض : ۳ متر
کمرشکن ۱۱ محور:
به این دستگاه قبل از دنباله ۴ محور قطعه ای بنام دالی وصل می شود که ۴ محور دارد .
کشنده (۳ محور) + دالی (۴ محور) + دنباله (۴ محور) = ۱۱ محور
وزن دالی : ۱۰ الی ۱۲ تن
وزن کل (کشنده و دالی و دنباله) : ۴۱ تن
ظرفیت حمل : ۵۵ تن
جمع وزن کل با بار : ۹۶ تن
طول بار خور (کف) : ۱۱ الی ۱۲ متر
عرض : ۳ متر
طول کل (کشنده و دنباله و دالی) : بیشتر از ۲۲ متر
تریلی کفی
این دستگاه ها برای حمل محموله هایی که نیاز به بسته بندی ندارند یا بارگیری آنها با جرثقیل صورت می گیرد و یا حجم زیادی دارند (ترافیکی) به کار می روند
ابعاد و ظرفیتها :
طول کف : ۱۰ الی ۶۰/۱۳ متر
عرض : ۴۰/۲ الی ۵۰/۲ متر
ارتفاع از سطح زمین : ۴۰/۱ الی ۷۰/۱ متر
ظرفیت کل : تا سقف ۴۰ تن
ظرفیت کل : تریلی های دارای کارت ۹۶ یا ۷۸ یا ۵۶ تن (کشنده تک محور ۴۲ تن و کشنده جفت محور ۴۴ تن)
تریلی بغلدار
این دستگاه تقریباً مثل کامیونهای اطاقدار می باشد ، ولی ظرفیت وزنی و حجمی بیشتری نسبت به آنها دارد . توجه داشته باشید که درب های بغل آن همگی باز می شوند (برای بارگیری و تخلیه آسانتر)
ابعاد و ظرفیتها :
طول دنباله (کف) : ۱۲ الی ۶۰/۱۳ متر
عرض : ۴۰/۲ الی ۵۰/۲ متر
ارتفاع از سطح زمین : ۴۰/۱ الی ۵۰/۱
ارتفاع دیواره ها : ۸۰ الی ۱۲۰ سانتی متر
ظرفیت کل : ۴۰ تن
مقررات حمل و نقل بار در راهها
مقررات حمل و نقل بار در راهها
الف- بار محوری
تعریف- فشار یا نیروی وزن وارده از سوی هر یک از محورهای وسایل نقلیه بر سطح راه را بار محوری مینامند.
حداکثر فشار وارد از محورهای راهنما، منفرد و زوج بر سطح راه نباید از حدود ذیل تجاوز نماید.
۱- محور راهنما (دوچرخ) شش تن
۲- محور منفرد (چهار چرخ) سیزده تن
۳- محور زوج (هشت چرخ) بیست تن
تبصره ۱- برای استفاده از حداکثر فشار تعیین شده در فوق اندازه لاستیک چرخها نباید از ۲۰*۷۵۰ کمتر باشد.
تبصره ۲- چنانچه فاصله دو محور مجاور از یکدیگر کمتر از دو متر باشد، آن دو محور را روی هم محور زوج نامند و اگر فاصله از دو متر بیشتر باشد هر کدام محور منفرد محسوب میشود.
ب- وزن مجاز کامیونها
حداکثر وزن کامیون با بار آن نباید از حدود ذیل تجاوز نماید:
– کامیون دو محور ۱۹ تن
– کامیون سه محور ۲۶ تن
ج- وزن مجاز وسایل نقلیه مفصل دار
اول- کامیون نیمه یدک (بارگیر مستقیماً به وسیله چرخ پنجم به کامیون اتصال دارد) شامل:
۱- تریلی سه محور ده چرخ بیست و شش تن
۲- چهار محور چهارده چرخ سی و دو تن (چنانچه فاصله بین دو محور عقب تریلی از دو متر تجاوز نماید. حداکثر وزن جاز (تریلی با محموله)، ۳۶ تن میباشد).
۳- تریلی پنج محور دوازده چرخ سی و چهار تن
تبصره- در صورتی که مشخصات چرخهای تریلی بیش از اندازه معمول باشد، میزان ظرفیت حمل اضافی مشخص و با مجوز واحدهای ذیربط سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای حداکثر وزن (تریلی با محموله) تا ۳۸ تن اجازه عبور داده میشود.
۴- تریلی پنج محور هیجده چرخ چهل تن
دوم- کامیون با یدک (بارگیر به طور غیرمستقیم به وسیله صفحه گردان و مالبند و قفل و پین به کامیون متصل میشوند.) شامل:
- کامیون دو محور شش چرخ با یدک دو محور شش چرخ سی تن (کامیون شانزده تن- یدک چهارده تن)
- کامیون دو محور شش چرخ با یدک سه محور ده چرخ سی و دو تن (کامیون شانزده تن- یدک پانزده تن)
- کامیون سه محور ده چرخ با یدک دو محور شش چرخ سی و هشت تن (کامیون بیست و دو تن- یدک شانزده تن)
- کامیون سه محور ده چرخ با یدک سه محور ده چرخ چهل تن (کامیون بیست و دو تن- یدک هیجده تن)
تبصره ۱- حداکثر وزن کامیون و یا وسایط نقلیه مفصلدار با بار نباید از میزان معین شده در کارت مشخصات آن تجاوز نماید.
تبصره ۲- در بعضی از راههای کشور که دارای شرایط فنی ویژهای میباشد، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای محدودیت به وجود آمده در خصوص ابعاد و وزن وسایل نقلیه را اعلام مینماید.
د- ابعاد
ابعاد وسایط نقلیه با بار آن نباید از حدود زیر تجاوز نماید.
۱- حداکثر عرض: دو متر و شصت سانتیمتر.
۲- حداکثر ارتفاع: چهار متر و نیم (در راههای چالوس و هراز ۸/۳ متر)
۳- حداکثر طول:
-کامیون دو محور با بار آن ده متر
– کامیون سه محور با بار آن دوازده متر
– تریلی با بار آن شانزده متر
– کامیون با یدک هیجده متر و سی و پنج سانتیمتر
تبصره ۱- محموله پس از بارگیری وسایط نقلیه باربری نباید از جلو کامیون بیش از پنجاه سانتیمتر و از عقب آن بیش از سه متر بیرون باشد. قسمتی از بار که از کامیون و یا یدک و یا تریلی خارج میشود، باید به طور خیلی واضح در شب به وسیله چراغ قرمز و در روز به وسیله پرچم قرمز مشخص گردد.
تبصره ۲- وسایط نقلیهای که ابعاد و وزن آنها از حدود فوقالذکر تجاوز نماید، به هیچ وجه اجازه حرکت در راهها را ندارد. مگر آنکه بار اضافی را تخلیه نمایند.
تبصره ۳- متخلفین از این مقررات ضمن الزام به اجرای تبصره ۲ ملزم به پرداخت حداکثر جریمه قانونی تخلف عدول از مقررات و پرداخت خسارت وارده به راه میباشند که توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای برآورد خواهد شد. لذا لازم است متخلفین به واحدهای سازمان مزبور هدایت شوند.
تبصره ۴- چنانچه حمل محمولههایی که غیر قابل تقسیم بوده، و وزن و ابعادشان نیز از حدود یاد شده تجاوز نماید و از محلی به محل دیگر از طریق جاده ضرورت یابد، لازم است با مجوز (کامپیوتری) سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و واحدهای تابعه آن در استانها ترتیب حمل و نقل این قبیل اشیاء داده شود. در این قبیل موارد پس از آن در استانها ترتیب حمل و نقل این قبیل اشیاء داده شود. در این قبیل موارد پس از بررسی بر اساس ضوابط تعیین شده شرایط حمل و نقل اعلام خواهد شد. این شرایط شامل سرعت، ساعت حرکت، مسیر، پیشبینیهای لازم به منظور جلوگیری از تصادم و ایجاد خسارت به راه و ابنیه فنی و غیره بوده و واحدهای انتظامی و سازمانهای مسئول مراقبت و نظارت خواهند نمود تا شرایط و ضوابط تعیین شده دقیقاً اجرا گردد.
تردد تریلیهای ۵ محور ۱۲ چرخ با وزن کل حداکثر ۴۰ (چهل) تن با لاستیکهای نوع رادیال با عرض حداکثر ۵/۳۶ (سی و شش و نیم) سانتیمتر برای چرخهای بارگیر در مسیرهای ترانزیتی کشور بلامانع میباشد.
در خصوص الحاقیه مقررات حمل و نقل بار در راههای کشور موضوع کنترل ظرفیت کل وسایل نقلیه با ظرفیت کمتر از ۱۹ تن نظیر کامیون بنز ۹۱۱ و خاور ۸۰۸ و ۶۰۸ با عنایت به اینکه در تعدادی از وسایل نقلیه مغایرتهایی بین ظرفیت مندرج در کارت مشخصات وسایل نقلیه با ظرفیت ناخالص مشاهده میگردد. به منظور رفع مشکل و تطبیق وسایل نقلیه فوق با استاندارد، ظرفیت کل وسایل نقلیه (وزن ناخالص) به شرح زیر اعلام میگردد.
– کامیون بنز ۹۱۱ ۱۱ تن
– خاور ۸۰۸ ۵/۸ تن
– بادسان ۱۴ B 6 7 تن
– بادسان ۱۴ B 8 5/8 تن
منبع: دانیال بار
1748 بازدید کل ، 1 امروز